Heinäkuun alussa tuli myös kirjallista lausuntoa sairaalalta puheterapeutin arviosta. Kovasti oli tutun kuuluista arviota.

On ne terapeutit vaan kovin taitavia ihmisiä. Monesti olen miettinyt, että millä ne sairaalan terapeutit ehtivät tekemään laajat tutkimukset muutamassa tunnissa. En siis tarkoita vain puheterapeutteja vaan myös muita kuten toimintaterapeutteja ja varmaan myös fysioterapeutit ym on samanlaisia. Onhan heillä tarkat testit jotka, joka kerta tehdään, mutta silti. Terapeutin työ voisi olla mielenkiintoista!

Mutta siis Juniorista palautteessa tuli seuraavaa tekstiä.

Eli edelleen toimin lapseni tulkkina vieraiden ihmisten kanssa. Onneksi niitä tilanteita tulee enää vastaan harvenevassa määrin, että tarvitsee kaikki Juniorin puhe tulkata, mutta kyllä se melkein päivittäistä edelleen on. Jos meillä kylässä käy joku, tai me käydään kylässä jossain, niin aina jonkin kohdan joudun tulkkaamaan, siis jos Juniori suostuu puhumaan jotain kenellekään vieraalle (tai tutulle) aikuiselle. Yleensä Juniori juttelee vain lapsille jotain ja jättää aikuisten kanssa juttelun vähemmälle. Asiansa tulee kuiskuttamaan mun korvaan ja minä sitten kerron asian muille, jos kyseessä on jokin muillekin tarkotettu asia.

Puheen vastaanottotaidot ovat kuitenkin vahvat, kuten palautteestakin käy ilmi.

Minulle joskus kerrottiin, että lukemaan ei voi oppia, jos ei muista jotain tietyä määrää numeroita mielessä kerralla. En nyt muista, montako numeroa piti muistaa, mutta ei se tainnut paljoa tuota määrää enempää olla, mikä Juniorilla nyt jo on. Perusteluna oli muitaakseni se, että lukiessa tulee muistaa sanan kirjaimet, eli siis sanassa sateenvarjo on 11 kirjainta ja jos ei musta kuin kaksi numeroa kerralla, niin ei voi muistaa sanasta sateenvarjokaan kuin kaksi kirjainta kerralla eli tällä teorialla pääsisi sateenvarjo sanassa sa tavuun saakka, jonka jälkeen unohtaa lukemansa ja alottaa alusta teen tavun kohdalla. Ja tämä taisi päteä jotenkin myös tavu tasolla, eli jos jollain konsti pääsee sinne sateen kohdalle, niin siinä pitää muistaa kaksi tavua ja vielä vaan sana jatkuu, joten jos muisti ei muista sanan alun tavuja, ei voi jatkaa lukemista pitemmälle... Jos joku tästä jotain tietää paremmin ja osaa sen selkeesti selittää, niin sana on vapaa :-) Mielenkiinnolla se kuulisin uudestaan.

Juniorin juttelu on kuitenkin lausetasoista ja sujuvaa, sen mitä suustaan saa ulos.

Mun mielestä Juniorilla on laaja sanavarasto, muuta en sitten tiedä. Olisi mukava tietää, mikä on esim. tuon Muki-kuppi testin maksimipistemäärä, sitä kun meille ei ole koskaan kerrottu. Tätäkin asiaa saa joku kommentoida, jos tietoa on :-)

Edelleen Juniorilla on siis ongelmia noiden kirjaimien - etenkin vokaalien kanssa. Kieli vaan ei löydä oikeaan paikkaan ja äänne on mitä on.

Lisäksi Juniorista kirjoitettiin, että vokaalimuutosten lisäksi etuvokaalit usein takaistuvat ja vokaaliharmonia on puutteelista. Tuota vokaaliharmoniaa mulle selitettiin niin, että Juniori saattaa käyttää sanassa suomenkielestä poiketen sekä etu- että takavokaaleja, eli siis Suomenkielessä ei voi kuulemma olla  A:ta ja Ä:tä samassa sanassa tai paremminkin A,U ja O kulkevat yhdessä ja Ä, Y ja Ö yhdessä. Jos sanassa esiintyy jokin kirjain ensimmäisestä kolmen kirjaimen ryhmästä, niin siellä ei voi esiintyä kirjainta, joka on toisessa kolmen kirjaimen ryhmässä. Juniori voi siis vallan hyvin sanoa Poutä eikä pöytä, kuten oikeasti kuuluu sanoa.

Puheterapeutti oli myös kirjottanut ylös meidän Juniorin sanoja. Tässäpä tätä "Juniori-kieltä" on.  Yksi sana kun muuttuu tuonkin verran, mitä tuossa on kirjoitettu ylös, niin kun lauseen kaikki sanat (melkein) muuttuvat saman verran, niin voi siinä kyllä vieraammilla olla hieman ihmettelemistä. Itse on jo niin sokea Juniorin puheen virheille, että eipä sitä ole koskaan tullut juurikaan mieleen, että aivan yksinkertaisissakin sanoissa on noinkin paljon häikkiä vrt. esim. tuo ovi sana.

 

 Yhteenvetona puheterapeutti kirjoitti, että Juniorilla on edelleen merkittävät vaikeudet puheentuotossa, mutta vastaanottotaidot ovat ikätasoiset. Puheilmaisu on äänteellisesti erittäin epäselvää ja vaikeasti tulkittavaa. Konsonanttejen tuottaminen sanoissa on parempaa kuin vokaalien tuotto. Edelleen Juniorille suositellaan puheterapiaa kaksi kertaa viikossa, kuten tähänkin saakka on ollut.