Viime viikolla olin jälleen dysfasian tiimoilta liikenteessä. Kävin kuuntelemassa tulevien ekaluokkalaisten vanhemmille tarkoitettua parin tunnin esittelyä, jossa esiteltiin eri kouluvaihtoehdot ja erityiskoulut.

Ilta oli mielenkiintoinen ja oli tosi kiva kuulla, että millainen koulu Juniorille suunniteltu koulu oikeesti on ja paljonko siellä on oppilaita yms. Olen siis joskus ollut samassa rakennuksessa koulunkäyntiavustajana, mutta siittä on aikaa jo 16-vuotta, joten jotain on voinut tässä välissä tapahtua.

Esittelyn koulusta piti koulun rehtori, joka vaikutti todella mukavalta. Olen häneen joskus jossain muuallakin törmännyt, ja aina on sama vaikutelma hänestä tullut.

Juniorille suunniteltu koulu on siis koulu, jossa oppilaina on liikuntavammaisia, dysfaatikkoja ja kuulovammaisia. Tuleville luokille tulee 8 oppilasta ja ensi vuonna kouluun on tulossa 2  ykkösluokkaa eli paikka on 16 liikuntavammaiselle/dysfaatikolle. Kuulovammaiset eivät kuulu tähän 16 oppilaan ryhmään, vaan heidät lasketaan toisella tapaa. Luokat tulevat olemaan todennäköisesti yhdistelmäluokkia, riippuen hakijoista, mutta siis ei ole selvää dysfaattisten luokkaa eikä selvää liikuntavammaisten luokkaa, vaan heidät sekoitetaan eri luokille.

Luokassa tulee olemaan yksi erityisopettaja ja 1-2 avustajaa, riippuen luokasta/oppilaista.

Koulussa opiskellaan 1-2 lk yleisopetuksen oppisisälöllä, jonka jälkeen jokaisen oppilaan tavoitteet oppimiselle tarkistetaan. Tämä tarkoittaa sitä, että oppilaan tuen tarve tarkistetaan eli siirtyykö oppilas omalle aluuelle normaali- tai pineluokkaan/tarvitseeko oppilas helpotusta seuraavalle vuodelle/jatkaako hän A3-luokalla eli luokalla jossa jatketaan 1-2lk asioita vai meneekö tavalliselle 3 luokalle...

Tuo A3-luokka siis on luokka, jossa käydään 1-2lk asioita vielä kolmannen luokan ajan ja samalla uutena aineena tulee myös englanti tämän A3-luokan yhdeksi aiheeksi. Tämän jälkeen oppilas voi siirtyä joko tavalliselle 3-luokalle tai jos on edistynyt hyvin A3-luokalla voi siirtyä myös suoraan 4-luokalle.

Koulussa on myös oma iltapäiväkerho. Iltapäiväkerhoa saa käydä kaikki koulun oppilaat, siis myös 9-luokkalaiset. Iltapäiväkerho alkaa pienimmillä oppilailla klo 12 ja jatkuu tarvittaessa aina klo 17 saakka, joten lapsen ei tarvitse olla yksin koulun jälkeen kotona, jos vanemmat tekevät siis normaalityöpäivää 8-16. Tällä hetkellä iltapäiväkerhossa on koulun 160 oppilaasta 60, joten yksin siellä ei tarvitse olla. Aamuhoitoa koululla ei ole, mutta se tekee yhteistyötä toisen lähellä olevan koulun kanssa, jossa hoitoon pääsee klo 6.30.

Kyseisen koulun oppilaalla on oikeus koulukuljetukseen, joka tarkoittaa, että aamulla ja iltapäivällä on 1 kuljetus taksilla. Jos lapsi aamulla menee hoitoon, niin saa joko kuljetuksen hoitopaikaan kotoa tai sitten hoitopaikasta koululle, jolloin vanhemmat vievät lapsen hoitopaikkaan. Jos kuljetus taksilla on puolestaan jo hoitopaikkaan, niin sitten lapsi kävelee hoitopaikasta yksin koululle.

Tuleva toivottu koulu kuulostaa niin hyvältä Juniorille, että toivottavasti paikka sieltä löytyy hänelle ainakin nyt aluksi muutamaksi vuodeksi. Sitten voi katsoa, että miten koulu on mennyt ja kunka paljon puhe on selkiytynyt samoin kuin motoriikka taidot, että josko sitten jo Juniori selviytyisi lähikoulussa.

Peukut pystyssä täällä siis elellään seuraavat 3 kk, kunnes maaliskuun lopussa viimeistään tulee tietoon Juniorin koulupaikka.