Noin viikko sitten oli kouluun tutustuminen. Juniori meni sinne innoissaan, vaikkakin koulu olikin ulkoapäin hänen mielestään ruma. Häntä myös hieman jännitti, että tuleeko luokalle pyörätuolilla liikkuvia oppilaita, vaikka Juniori on tottunutkin pyörätuoliin, kun isovanhemmilta sellainenkin vehje löytyy. Juniorin pelko pyörätuolioppilaasta oli turha ja koulukin kuulemma oli hieno, joten ei muuta kuin kouluun :-D

Tutustuminen alkoi salista, jonne kaikki koulun tulevat ekalauokkalaiset (15kpl) kokoontui saattajineen. Kouluun tulee kaksi 1. luokkaa - toiseen tulee 7 ja toiseen 8 oppilasta. Koko koulussa on n 160 oppilasta.

Täältä salista ensimmäisenä tehtiin luokkajako ja tuleva opettaja (=erityisluokanopettaja) johdatti heidät tutustumaan luokkaan jossa he lauloivat, piirsivät ja juttelivat koulusta.

Vanhemmat jäivät saliin kuuntelemaan aluksi koulun rehtoria ja sen jälkeen eri ammattiryhmiä, joiden kanssa yhteistyötä tullaan tekemään kouluvuosina.

Ensin rehtori kertoi koulusta, opetussuunnitelmasta yms. Sitten esiteltiin koulun omat erityisopettajat ts puhe- ja lukiopettajat.

Tämän jälkeen esiteltiin ruokalan henkilökunta. Koulu on alueemme pienin koulu, jossa kaikki ruoka tehdään koululla ja kokemuksesta tiedä, että se on HYVÄÄ!!!

Sitten oli vuorossa koulun oma fysioterapeutti, joka kertoi työstään. Hän tulee katsomaan kaikki tulevat koululaiset läpi syksyllä. Säätää heidän tuolit ja pulpetit jokaisen tarpeen mukaan oikealle korkeudelle. Ja tarvittaessa antaa yksityistä ja ryhmä fysioterapiaa oppilaille. Hän tekee yhteistyötä niin opettajan, kuin terveydenhoitajan ja lääkärin kanssa.

Sitten esitteli terveydenhoitaja itsensä ja kertoi kuinka ja koska koulun lääkärin luokse pääsee. Koulun omana lääkärinä toimii neuro-psykiatrinen lääkäri, joten hänellä luulisi myös näiden lapsien ongelmista olevan hyvät tiedot.

Sitten esitteli iltapäiväkerho itsensä. Päivät olivat selkeitä ja toiminta tuntui hyvältä. Jokaisena viikonpäivänä oli oma ohjelma jota harrastettiin, kun ensin oli syöty välipala ja tehty läksyjä (niille, joiden vanhemmat ovat antaneet siihen luvan). Ohjelmasta löytyi niin ulkoilua, pelejä kuin musiikkia ja liikuntaa...

Sitten vuorossa oli kuljetuspalvelun organisoijat. He kertoivat yhteiskuljetuksen ongelmat ja pelisäännöt. Hyvinkin tuttua asiaa meille, joilla Juniori on jo toinen lapsi joka on käyttänyt taksia päivittäiseen liikkumiseen...

Tämän jälkeen vanhemmat saivat kirjallisia töitä. Kaavakkeita oli paljon, joita täyteltiin siltä istumalta. Tarkempi hakemus iltapäiväkerhoon aikatauluineen-, allergioineen ja erityistarpeineen. Hakemus taksiin aikatauluineen ja haku- ja palautuisosoitteineen. Kouluunpaikan vastaanottamiskaavake ja uskontoon liittyvä kaavake. Myöskin lapsen valokuvaamista ja muita tallenteita koskeva kaavake. Erityisen tuen päätöksen allekirjoittaminen...

Kun nämä oli saatu täytettyä ja palautettua oikeille henkilöille, niin sitten kaikki kouluun tutustujat - niin vanehmmat kuin lapset - pääsimme nauttimaan erittäin hyvästä jauhellihakastikkeesta ennen kotiin lähtöä.