Hmm.... yritän saada tänne edes vähän kirjoitusta tästäkin aiheesta, kuten myös foniatrin kontrollista ja toimintateraputin kontrollista unohtamatta koulun lääkärin käyntiä... jotenkin tämä kirjoittaminen on vaan taas niin vaikeaa.

Tosiaan kesän kynnyksellä käytiin ensin sairaalan puheterapeutin kontrollissa, sillä Juniorin puhehan otti talvella suuren harppauksen eteenpäin ja oma terapeuttimme halusi saada myös toisen terapeutin näkemyksen Juniorin puheesta.

Sairaalan puheterapeutti totesikin lausunnossaan, että

Mutta joitakin hankaluuksiakin on...

Tämä testi on mielestäni hieman hassu. Tänä vuonna en nähnyt tämän toteutusta, sillä Juniori oli yksin huoneessa, mutta aikaisempana vuonna olen tämän nähnyt ja hieman kritisoinut sitä. Kuvia joita pitää tunnistaa ja nimetä voisi mielestäni hieman nykyaikaistaa. Testissä kun on kuvia esim vanhanaikaisesta puhelimesta, rukista, vanhanaikaisesta kahvipannusta... eihän tuollaisen lapsi edes tiedä mitä ne on, kun ei niitä enää nykyisin näe missään, kaikkialla on kännykät ja kahvinkeittimet :-) Mutta en väitä, että Juniorilla ei olisi sanan haussa ja nimeämisessä ongelmia, itsekin olen sen välillä huomannut, että Juniori joutuu miettimään joitakin sanoja kauemmin ennenkuin löytää oikean sanan puheeseensa.

Myös puheessa joitakin puutteita on vielä

  • R on edelleen virheellinen (Juniori tekee R-kirjaimen vinoon, joten se on sekä motorisesti että akustisesti vääränlainen)
  • D ei myöskään ole puhdas ja korvautuu usien N:llä tai T:llä
  • Vokaali saattaa muuntua etuvokaalista takavokaaliksi kuten Y -> U (esim lyijy ->luiju)
  • Myös alkukansonatti saattaa korvautua K:lla (esim jäätelö -> käätelö)
  • Konsonanttiyhtymissä on edelleen jonkiverran assimilaatiota tai kääntymistä (esim lakritsi -> lakristi, kaktus -> katkus, tähti -> tätti)
  • R ja L samassa sanassa tuottaa Juniorille hankaluutta

Positiivista on kuitenkin se, että Juniori pystyy mallista korjaamaan usein sanan oikein. Puheterapeutti ei ollut tehnyt mielestäni havaintoa tai ainakaan sitä ei selvästi palautteessa lukenut, mutta Juniori jättää usein H:n kokonaan lausumatta. Kyllä Juniori sen sanaan laittaa kun korjaa sanan hänelle ja hönkii H:n itse korostetuti paikalleen, mutta ilmeisesti hän ei itse sitä sanoissa kuule vai mistä moinen johtuu?

Kotitehtäviäkin saatiin sairaalan puheterapeutilta kesäksi kuten myös omalta terapeutilta, joten niitä sitten useaan kertaan viikossa ollaan harjoiteltu ohjeiden mukaan tekemään... vaikka välillä kyllä vain lomailtiinkin, sillä Juniori jotenkin väsyi jatkuvaan treenaamiseen ja hän sentään on vielä pieni poika, joka tarvitsee kanssa vähän lomaa jatkuvasta harjoittelusta. Se on ainakin oma mielipiteeni. Muut voi olla toista mieltä.

Mutta edelleen suositellan hieman lisää puheterapiaa, katsotaan mitä Kela on mieltä, sillä päätöshän tulee sitten joskus...