3lk on sitten jo hyvässä vauhdissa. Kaikki on mennyt hyvin ainakin toistaiseksi. Luokka on pysynyt lähes samana viime vuotiseen verrattuna, vaikka koulu vaihtuikin suureksi yhtenäiskouluksi ja opettajia tuli oman opettajan lisäksi muutama aineen opettajakin kuten opettaja käsitöihin, liikuntaan, englantiin ja musiikkiin.

Heti kun opettajat olivat selvillä laitoin kaikille opettajille sähköpostia, jossa kerroin Juniorista diagnoosit, hieman taustaa lapsuudesta tähän päivään saakka ja tämän päivän tilanteesta sekä nykyiset ongelmakohdat. En tiedä muistaako opettajat sitä kuinka hyvin, mutta onpahan ainakin tiedotettu ja yritetty kertoa pojasta oleelliset asiat ja mahdolliset ongelmakohdat.

Edelleen Juniorin ongelmana ovat etenkin hienomotoriikkaongelmat sekä kehonhallinta. Käsityöt ovat edelleen vaikeaa ja ompelukoneajokortti ei mennytkään ensimmäisellä kerralla läpi.

tot4-normal.jpg

Oman opettajan kanssa oli jo ensimmäinen palaveri ja hän otti hyvin Juniorin. Kertoi, että koulu on lähtenyt sujumaan hyvin ja oli positiivinen asenne myös Juniorin englanninkielen opiskelua kohtaan. Meitä se hieman jännittää, mutta Juniori on ainakin vielä kiinnostunut kielestä ja harjoittelee sitä kovasti. Tilasimme myös hänen kirjaan kuuluvan englanninkielen oppilas cd:n hänelle, kun siihen koulunkautta oli mahdollisuus. Josko sekin hieman helpottaisi opiskelua. Ensimmäinen koekin siitä jo oli, mutta vielä ei ole palautusta ollut, joten tuloksesta ei ole mitään tietoa.

Ympänkoe oli myös jo ennen syyslomaa, se olikin ensimmäinen koe, johon  täytyi hieman enemmän lukea. Hieman jännitti myös, että miten Juniori ymmärtää kirjalliset kysymykset, vaikka periaatteessa ymmärtämisen kanssa Juniorilla ei olekaan ollut ongelmia. Joissain asioissa vain Juniori ei aina ymmärrä kaikkia sanoja ja niiden merkitystä tai ymmärtää asian vain yhdellä tapaa, jos sanalla on useampi merkitys. En kuitenkaan puuttunut Juniorin lukemiseen muuten kuin kehottamalla lukemaan kokeeseen, joka kyllä oli turhaa, sillä poika hoitaa koulun hyvin. Kerran töistä tullessani näin, kun isoveli kyseli Juniorilta jotain kysymyksiä koealueesta.

Yksi kohta kokeessa olikin, jossa Juniori ei ollut täysin ymmärtänyt kysymystä.

tot3-normal.jpg

Juniori mieltää aina kasvin vain kukaksi, joten hän vastasi kolmoskysymykseen sen perusteella. Ehkä tämä on yleistä muillakin tuon ikäsillä, mutta tiedän, että Juniorilla on juurikin tämän tyyppisiä ongelmia/haasteita ymmärtämisessä.

Muuten ko koe menikin hyvin ja ilman tuota yhtä tehtävää pisteet olisivat olleet lähes täydet.

tot2-normal.jpg

Kirjoittamiseta joutuu hieman vääntämään kättä Juniorin kanssa, sillä kotitehtävien teko ei kuitenkaan niin paljoa kiinnosta, että jaksettaisiin siistiä käsialaa tehdä. Kokeessa sentään on käsiala tehty huolella, joten tämä on tällä hetkellä parasta, jota Juniori saa aikaseksi. Sanavälit ovat hieman haasteellisia asioita samoin kirjainkorkeus on vaihtelevaa. Välillä a,d,g kaikki näyttävät samalta samoin n ja h ja taitaa niitä muitakin pareja olla, eihän sen nyt niin väljä ole kuinka pitkiä viivat ovat eri kirjaimissa?! Mutta tätä jälleen harjoitellaan pian alkavassa toimintaterapiassa...